6 maj 2024r
Zajęcia świetlicowe z okularami VR
Dzisiaj uczniowie klasy VI poznawali świat wirtualnej rzeczywistości z wykorzystaniem okularów VR. Tematem przewodnim był podwodny świat… Uczniowie mieli możliwość przeżycia wirtualnej przygodynurkując w głębinach oceanicznych, jak również oglądając modele 3D zwierzątmorskich.Zajęcia wyzwoliły u uczniów wiele emocji, były również bodźcem zachęcającym do poznawania otaczającego świata.
W grudniu i styczniu uczniowie klas IV i VII uczestniczyli w cyklu zajęć poświęconych drukowi 3D. Klasa IV dowiedziała się jak można skorzystać z gotowych modeli i jakie mogą mieć zastosowania wydrukowane elementy. Ich dzieło – to łamigłówka 3D.
Natomiast klasa VII podjęła się zadania zaprojektowania podstawki pod smartfon lub tablet. Swoje projekty wykonywali w programie TinkerCad.
Projektowanie przestrzenne i druk 3D pozwalają uczniom na naukę wielu nowych umiejętności i nabywanie wyjątkowych kompetencji. To świetne narzędzie do rozwoju myślenia kreatywnego i logicznego, a także pracy zespołowej.
21 listopada gościliśmy w naszej szkole Edukatorów Mobilnych Laboratoriów Przyszłości. Przeprowadzili oni dla starszych uczniów naszej szkoły cykl zajęć z wykorzystaniem najnowszych technologii (drukarki oraz długopisów 3 D, Google VR, robotów Photonoraz klocków LegoEducationSpike). Zajęcia były pełne zabawy, wspierały rozwój kompetencji przyszłości oraz kluczowe umiejętności takie jak: kooperacja,komunikacja, kreatywność, krytyczne myślenie. Pokazały również jak w praktyce można wykorzystać sprzęt zakupiony dzięki Programowi Laboratoria Przyszłości#.
12.10. 2023
Dzisiaj na lekcji informatyki uczniowie klas IV i V odbyli wirtualną podróż za pośrednictwem okularów VR. Dzięki kolekcji klipów przenieśli się do miejsc, w których (prawdopodobnie) nigdy wcześniej nie byli – od zamarzniętej tundry koła podbiegunowego po dżunglę Tajlandii. Pływali z lwami morskimi, rybami i rekinami, spotkali niedźwiedzia polarnego i zaprzyjaźnili się że słoniami… Lekcja dostarczyła wielu wrażeń oraz powodów do dyskusji…
W czerwcu 2023 roku po zmaganiach związanych z tworzeniem projektów 3D przyszła pora na wydruk. Uczniowie zdecydowali się na „pluszowego misia”. Jednym z czynników, który wpłynął na decyzję był niezbyt długi czas wydruku 1,5 godziny. Wydrukowany modelu nie był zbyt „idealny”, ale dzięki temu uświadomił uczniom, jak wiele elementów należy przewidzieć i uwzględnić na etapie zarówno projektowania, jak również samego wydruku.
8 maja 2023 roku
Aby drukarka wydrukowała obiekt przestrzenny, musi on zostać wcześniej przygotowany w programie obsługującym grafikę trójwymiarową. Jednym z programów umożliwiających tworzenie modeli przestrzennych jest program TinkerCAD. Podczas lekcji informatyki klasa VIII pracowała w tym programie, projektując model 3D według własnego pomysłu. Tworzenie grafiki w programie TinkerCAD polega na łączeniu ze sobą różnego rodzaju brył. Można je do siebie dodawać tworząc bardziej skomplikowane konstrukcje, a także od siebie odejmować tworząc otwory i wolne przestrzenie… Pomysłowość i kreatywność uczniów w realizacji tego zadania była ogromna. Powstały różnorodne, ciekawe modele: samochodziki, domki, choinki, roboty, ozdoby choinkowe… Na kolejnych lekcjach najciekawsze modele zostaną wydrukowane na drukarce 3D.
5 kwietnia 2023 roku
Tego dnia odbyło się w naszej szkole Śniadanko Wielkanocne połączone z obchodami Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Podczas spotkania zostały również wręczone nagrody z udziału w Szkolnym Konkursie na Stroik Wielkanocny. Każda z klas przydzielone miała określone zadanie do realizacji. Jednym z nich było wykonanie fotorelacji z tego tak ważnego dla społeczności szkolnej wydarzenia. Fotorelacja zamieszczona została na stronie internetowej szkoły. Zadanie to możliwe było do wykonania dzięki sprzętowi zakupionemu w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
20 marca 2023 roku klasa VIII na lekcji informatyki zapoznała się z zasadą działania gimbala. Gimbal – lub inaczej stabilizator kamery – to niewielkie urządzenie elektroniczne, którego najważniejszą funkcją jest stabilizacja obrazu podczas filmowania. Na początku lekcji, wszyscy zapoznali się z instrukcją obsługi, a następnie przyszedł czas na uruchomienie urządzenia… Uczniowie samodzielnie pod okiem nauczyciela zamontowali aparat fotograficzny w uchwycie, połączyli go odpowiednim kablem z gimbalem oraz przystąpili do wyważania urządzenia. Nie było to łatwe zadanie… Przysporzyło wiele emocji, ale udało się… Urządzenie było gotowe do pracy. Dlatego też uczniowie postanowili nagrać pierwszy próbny filmik, by w pełni poznać jego możliwości…
22 lutego 2023 roku #Lekcja chemii z okularami VR
Podczas realizacji w klasie VII tematu lekcji związanego z tworzeniem wiązań chemicznych, uczniowie wykorzystali okulary VR. Obejrzeli trójwymiarowy schemat atomowy cząsteczki wody pokazujący elektrony, protony, neutrony oraz występujące w cząsteczce wiązania chemiczne. Na podstawie modelu dokonali „rekonstrukcji” sposobu tworzenia wiązania kowalencyjnego spolaryzowanego, co na pewno pomogło zrozumieć na czym polega między innymi uwspólnianie elektronów…
12 stycznia 2023 roku na lekcji chemii w klasie VII w celu zilustrowania zagadnień związanych z budową atomu uczniowie skorzystali z okularów Wirtualnej Rzeczywistości VR. Dzięki tej technologii wskoczyliśmy do świata subatomowego i spojrzeliśmy na pięć modeli teorii atomowej. Obserwowaliśmy jak zmieniały się one z biegiem czasu i jak znaczenie badań naukowych kluczowych naukowców pomogło rozwinąć teorię struktury atomowej, od jej wczesnej reprezentacji sfery stałej, po współczesny i najbardziej akceptowany model atomu Bohra… Zaprezentowane modele struktur atomowych 3D w znaczący sposób wpłynęły na wyobraźnię uczniów, pomogły również zrozumieć w jaki sposób modele atomowe zmieniały się w czasie z modelu bryłowej kuli, modelu jądrowego, modelu planetarnego na model kwantowy.
W grudniu 2022 roku w ramach lekcji informatyki klasa VII realizowała projekt „Kartka świąteczna dla przyjaciela”. Polegał on na wykonaniu spersonalizowanej kartki świątecznej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii cyfrowych. W tym celu uczniowie wykonywali zdjęcia korzystając ze sprzętu zakupionego w ramach #Laboratoriów Przyszłości, które następnie obrabiali w dostępnych programach graficznych. Efekty pracy oraz zaangażowanie uczniów odzwierciedlają zdjęcia.
23 listopada 2022 roku najmłodsi uczniowie naszej szkoły (klasa 0 i klasa I) odwiedzili pracownię komputerową, aby zobaczyć drukarkę 3D, poznać jej podstawowe elementy, zasadę działania i zastosowanie. Na początek nawiązała się rozmowa na temat druku 3D oraz branży, które wykorzystują drukarki. Przedstawiono zalety oraz wady wydrukowanych modeli. Następnie uczniowie zobaczyli jak wygląda sama drukarka i jak wygląda proces wydruku. Okazało się, że na wydrukowanie modeli kwiatów należało czekać aż 3,5 godziny…
24 października 2022 roku uczniowie klasy V na lekcji informatyki nabywali nowe wiadomości i umiejętności z wykorzystaniem Okularów Wirtualnej Rzeczywistości VR. Okulary te są elementem zestawu zakupionego w ramach Programu #Laboratoria Przyszłości https://www.gov.pl/web/laboratoria/o-programie2 Na początku lekcji „młodzi odkrywcy nowoczesnej technologii” zapoznali się z podstawowymi elementami tworzącymi zestaw, instrukcją obsługi okularów oraz poznali zasady bezpiecznej i higienicznej pracy. Dla lepszego zobrazowania możliwości gogli zaprezentowano wirtualną grę „Wewnątrz zestawu słuchawkowego okularów VR”. W ten sposób uczniowie dowiedzieli się jakie elementy można zobaczyć w zestawie słuchawkowym Class VR oraz jaka jest rola każdego elementu. Przedstawiona gra była punktem wyjścia do dyskusji na temat urządzeń elektrycznych. Na zakończenie lekcji uczniowie zanurzyli się w wodach Oceanu Spokojnego i dołączyli do ławicy rekinów rafowych. Ten 360 – stopniowy film nakręcony z perspektywy doświadczonego nurka pozwolił rzucić okiem na podwodny świat rekina. Lekcja dostarczyła uczniom wielu wrażeń oraz powodów do dyskusji. Uczniowie w nowoczesny i atrakcyjny sposób nabyli nowe wiadomości i umiejętności.
30 września 2022 roku uczniowie klasy VII podczas dyskoteki z okazji Dnia Chłopaka zdobywali umiejętności rejestracji obrazu za pomocą aparatu fotograficznego zakupionego w ramach Programu #Laboratoria Przyszłości.
Informacja w sprawie otrzymania
przez Szkołę Podstawową im. Janusza Korczaka w Michowicach
wyposażenia technicznego zakupionego w ramach
Rządowego Programu Laboratoria Przyszłości.
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wspólną misją organizatorów jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Programu szkoły otrzymały od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży. Dzięki niemu miliony polskich uczniów może uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie zostało przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego. Więcej informacji o programie można uzyskać na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/laboratoria/o-programie2
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Michowicach w ramach programu
otrzymała tzw. „wyposażenie podstawowe”, w skład którego wchodzą następujące sprzęty i akcesoria:
1. Drukarka 3D
2. Filamenty 6 opakowań
3. Lutownica
4. Zestaw edukacyjny Arduino
5. Aparat fotograficzny
6. Statyw do aparatu i kamery
7. Zestaw lamp do światła ciągłego
8. Mikrofon kierunkowy z akcesoriami
9. Mikroport z akcesoriami (zestaw do bezprzewodowej transmisji audio)
10.Gimbal (do aparatu fotograficznego, kamery i smartfona)
11. Laptop (do drukarki 3D)
12. Gogle VR+ (oprogramowanie VR, licencja na 5 lat).
Wyżej wymieniony sprzęt został zakupiony zgodnie z wytycznymi za kwotę 30 000 zł. Będzie on wykorzystywany na zajęciach edukacyjnych, podczas uroczystości szkolnych oraz na wycieczkach.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki, informatyki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
Organizatorzy programu zachęcają do promowania Laboratoriów Przyszłości w mediach społecznościowych oraz w innych kanałach komunikacyjnych. Tylko wspólnymi siłami jesteśmy w stanie stworzyć nowoczesną edukację, dotrzeć do jak największej liczby osób i sprawić, że zdobywanie wiedzy stanie się dla uczniów szkół podstawowych niezapomnianą przygodą. Zachęcają również do oznaczania w postach, dzięki czemu będziemy wiedzieć, że tworzymy coś naprawdę wielkiego wspólnymi siłami.